from left to right Richard Spaans, Marketjng & Communication Manager Huawei Netherlands; Jim Ye, General Manager Huawei Enterprise Business Group Netherlands; Wonder Wang, CEO Huawei Netherlands; Rob van Gijzel, Mayor City of Eindhoven; Eelko Brinkhoff, Director BOM Foreign Investments; Naomie Verstraeten, Manager Brainport International Program
Author profile picture
Vn links naar rechts: Richard Spaans, Marketjng & Communication Manager Huawei Netherlands; Jim Ye, General Manager Huawei Enterprise Business Group Netherlands; Wonder Wang, CEO Huawei Netherlands; Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven; Eelko Brinkhoff, Director BOM Foreign Investments; Naomie Verstraeten, Manager Brainport International Program

PERSBERICHT BOM

Het grote Chinese telecom- en IT-bedrijf Huawei vestigt in Eindhoven een logistiek centrum voor Europa. Huawei ziet Brabant als ideale toegangspoort naar Europa en zoekt de verbinding met de aanwezige hightech sector. De oprichter van Huawei Technologies, Ren Zhengfei, maakte vandaag de keuze voor Eindhoven bekend tijdens het bezoek van minister-president Mark Rutte aan het hoofdkantoor van Huawei in Shenzhen.

Eindhoven kwam als beste optie bij Huawei in beeld waar meerdere locaties in West-Europa een kandidaat waren. “De komst van Huawei bewijst opnieuw de logistieke aantrekkelijkheid van Brabant”, aldus Eelko Brinkhoff, hoofd van de afdeling BOM Foreign Investments. “Brabant biedt een strategische ligging in Noordwest-Europa met toegang tot 300 miljoen consumenten binnen een straal van 500 kilometer. De nabijheid van de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen, een uitstekende infrastructuur, beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel, aanbod van hoogwaardig logistiek vastgoed en aanwezigheid van alle grote logistieke dienstverleners zijn belangrijke condities voor de vestiging van Europese distributiecentra. Recente vestigingen van American Eagle, Tesla, Forever 21 en Welch Allyn bevestigen het beeld van Brabant als logistieke hotspot in Europa. We zijn trots dat ook het innovatieve bedrijf Huawei onze provincie heeft gekozen voor haar activiteiten. Daarnaast wederom een bevestiging van de potentie van China na investeringen van Opple Lighting, Mapscape en Shanghai Prime in 2014.”

Het logistiek centrum in Eindhoven dient voor de opslag en Europese uitlevering van ICT producten en smart phones, die Huawei uitbesteedt aan de Nederlandse tak van DHL. Per 1 mei 2015 gaat een driejarig contract in. De te benutten magazijnruimte beslaat 10.000 vierkante meter en wordt zo nodig uitgebreid. Naar verwachting vinden 50 tot 70 mensen er een baan. Volgens Brinkhoff is nog niet in te schatten hoe groot de bijkomende werkgelegenheid is. “Ik zie vooral de mogelijkheid om verder te kijken dan alleen logistiek en te verkennen waar we hightech Eindhoven en Huawei verder kunnen verbinden.”

Verkenning mogelijkheden high tech cluster Brabant De vestiging van Huawei in Eindhoven biedt een uitvalsbasis voor een verdere verkenning van mogelijkheden om aan te sluiten bij het hightech cluster in Brabant. CEO Nederland, Wonder Wang, bevestigt dat: “Behalve de goede infrastructuur en gunstige ligging in Europa van Brabant, vinden we Eindhoven interessant vanwege ontwikkelingen op het gebied van smart cities, smart environment en smart mobility. Zo mogelijk dragen we daar graag aan bij.”

Rob van Gijzel heet Huawei van harte welkom in zijn stad. “Huawei past in het hightech profiel van Brainport regio Eindhoven en kan rekenen op een open houding van bedrijven en kennisinstellingen ten aanzien van samenwerking. Eerder deze maand bezocht een delegatie van Huawei het stadhuis in Eindhoven voor een kennismaking met burgemeester Rob van Gijzel. Naast het bespreken van de komst van het logistieke centrum is ook gekeken naar de toekomst, ingegeven door wat Huawei kan betekenen voor het hightech cluster in Brainport Eindhoven en omgekeerd. De komst van het logistiek centrum is mede ondersteund door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), Brainport Development en de NFIA (Netherlands Foreign Investments Agency). “Dit is een gratis dienstverlening. Eelco Brinkhoff benadrukt dat er verder geen financiële ondersteuning is gegeven.”

Over Huawei

Huawei is een toonaangevende wereldwijde ICT dienstverlener. Huawei is toegewijd aan het creëren van maximale waarde voor telecom operators, bedrijven en consumenten door middel van concurrerende oplossingen en diensten. Producten en diensten worden ingezet in meer dan 170 landen, waar meer dan één derde van de wereldbevolking wordt bediend. In Nederland telt Huawei 620 medewerkers en werkt samen met telecom en ICT bedrijven. Huawei heeft momenteel drie vestigingen in Nederland met het hoofdkantoor in Amsterdam.